Hooky - reviews

Svirchev Jazz Photos

Hooky is a solo soprano saxophone recital recorded in a church. The music ranges in content from the tile track (with Lacy pronouncing "don’t go to school" before he launches into the melody) to a cycle of six songs inspired by the Tao of Lao-Tzu. The Tao cycle opens with a complex structure dedicated to John Coltrane. It ends with Lacy wandering through the church exploring its sound qualities while he plays a repeating riff dedicated to Duke Ellington, Life On Its Way.

Laurence Svirchev (Svirchev Jazz Photos, ???)
The same review deals with Monk's Dream too.

All About Jazz

[…] While in general Lacy's style has gradually moved away from noise effects and toward a mature and hard-won beauty, this relatively early solo recording is somewhat anomalous in its sustained lyricism. The New Duck, of course, playfully explores all the astounding sounds that Lacy can get out of a soprano saxophone, but even it has a logic here that's worth following. Meanwhile, the exquisite Crops is an unfolding lyrical exploration that's simply magical in its depth, warmth, and melodic charm.

An interesting comparison to this disc is the hatART recording Lacy made some fifteen years later, Remains. That solo disc contains the Tao cycle that gets an early treatment here, along with Pearl Street, another stunning Lacy original here. This recording, as one might expect from a live performance, has slightly more brio, although it also captures much of the majesty and emotional power of Remains.

Steve Lacy has been creating music on an astonishingly high level for almost fifty years now, and he has never gotten his due. Hooky is just another example of why he should be numbered among America's all-time jazz greats. For this is music that, for all its superficial strangeness, is firmly within the jazz tradition: it is an exploration of improvised variations on set themes, played by a man who is so deeply prepared for the spark, the moment of creation, that virtually every moment is magical.

A masterpiece. Whatever you do, don't miss this one.

Robert Spencer (All About Jazz, 04/2001) - complete review

Jazzman

La quintessence de l'œuvre de Steve Lacy en solo, à Montréal le 24 mars 1976. Le saxophoniste était ravi par l'acoustique de l'église Saint-Jean l'Évangéliste et laissa entendre qu'il venait de donner là son meilleur concert solo. Systématique, obstiné, il semble à chaque morceau dévider une pelote qui n'était au départ qu'une petite balle dure, d'un matériau irréductible. Ces quatre vingts minutes de solo dans ce style minimaliste peuvent intimider. Mais on n'est pas obligé d'écouter d'une seule traite. Steve Lacy lui-même s'autorisa un entracte dans ce concert dont la seconde partie est consacrée à la suite Tao, cycle de six compositions d'après Lao-Tseu, écrites entre 1967 et 1970. On voudrait pouvoir accrocher ces œuvres à son mur comme des toiles, s'en entourer, pour les avoir à disposition et s'arrêter de temps à autre sur l'une ou l'autre, le temps d'en méditer la force et de s'en imprégner. L'indispensable complément de Only Monk, I'autre sommet de l'œuvre de Steve Lacy en solo.

Franck Bergerot (Jazzman 65 - 01/2001)

Improjazz

Au printemps 1976 (une année de merveilleux enregistrements, dont Trickles avec Rudd et Clangs avec Centazzo, qui vient juste de ressortir sur New Tone mais sans la splendide pochette du LP… ce dernier n’est pas à confondre avec le CD du même nom réalisé avec un double sextet en 1992 pour hat ART, CD 6116), Steve Lacy donna plusieurs solos sur le continent américain ; ces deux publications (d’inédits pour la plupart), qui sont donc les premiers solos américains de S. L. gravés, en témoignent brillamment et différemment : l’intime répertoire lacyen s’y déploie dans l’ambiance bruyante d’un loft new-yorkais puis dans une église montréalaise (comparez donc les volatiles du New York Duck et du New Duck de Montréal). Les deux programmes sont assez comparables mais apportent leur lot de bonnes surprises : Pearl Street (un thème que le grand Lazro a repris sur disque) est une libre évocation des années 50 ; Hooky, comme No Baby et Underline, est lancé par une formule vocale lapidaire : "Don’t go to school !" ; clôturant les deux concerts, Revolutionary Suicide est un portrait sonnant du panther Huey Newton. L’inépuisable cycle Tao est donné intégralement dans les deux disques (un nouvel état d’avancement de cette suite sera dressé, en solitaire, dans le disque intitulé Remains (hat ART CD 6102, 1991) – un des cinq ou dix plus beaux disques de Lacy –) ; les 4 Edges (Outline, Underline, Coastline, Deadline) repris par le sextet en 1981 (in Ballets, _ hat ART LP 1982/83) et dont le dernier volet est aujourd’hui encore joué par Lacy, n’apparaissent que dans le concert new-yorkais. Les deux galettes de Snips restituent, avec leur son brut (tailladé par les ciseaux que le sopraniste manipule dans le thème éponyme), une performance qui emballera les amateurs du Lacy le plus grenu et fouailleur ; Hooky est plus recueilli et bénéficie d’une très belle acoustique. Deux pans capitaux de la carte d’un monde déjà constellé de cellules ciselées dont la limpidité et l’ordonnancement éclateront aussi en 77 avec Clinkers (solo tout récemment réédité, HatOLOGY 546). Avec le solo de 1972 en Avignon (Emanem 4004), les tout meilleurs lives des seventies de Steve seul en scène ! Le jeu de références internes éveille des échos et renforce la cohérence de cet univers en cours de "polissage monkien" : structures liminaires et répétitions cinétiques. […]

Guillaume TARCHE (Improjazz 71 - 01/2001)

Jazzmataz

Steve Lacy's Hooky was recorded in Montreal on March 24, 1976, during the same tour that brought him to New York (where he gave the performance that recently issued as Snips). Both performances were solo soprano saxophone concerts, something of a Lacy specialty.

Steve Lacy is one of jazz's best soprano saxophone players, with a strong control of his instrument. He has a low vibrato and solid tone (unlike the syrupy tone of many players who double on the instrument.) He doesn't rush his playing3&Mac218;4he takes his time to develop his ideas. Some of his improvisations are based on repetition and variation of phrases—changes in rhythm, timbre, accent and volume. His playing sometimes seems dry, but is leavened with a sense of humor.

He gets some interesting effects on "Hooky" through the use of overtones and the upper register of the sax. On "The Name" he uses the sound of his breath, he squeaks and pushes the reed. He makes good use of the resonant space of the hall on "Life On Its Way"3&Mac218;4you can really sense the room. The CD features a fine performance of Lacy's suite based on the Tao Teh Ching, which he has performed numerous times with various ensembles (see my list of other "Tao" recordings.)

The program is fairly similar to the one on Snips with Hooky adding "The Crust," "Crops" and "No Baby" and Snips adding "The 4 Edges" and "Snips." Four of the tracks from the Montreal performance appeared on the LP The Woe, but the remaining nine tracks, including a performance of his "Tao" suite, appear for the first time. Emanem was able to fit the entire seventy-eight minute performance on one CD by editing out the applause (and one false start).

Steve Lacy wasn't the first musician to record a solo saxophone album (that milestone goes to Anthony Braxton's For Alto), but he has probably performed and recorded solo more than any other saxophone player. Hooky is a welcome addition to the list.

Alan Lankin (Jazzmataz - 11/2000 )