Associates - reviews

All About Jazz

Steve Lacy is adaptable. We know that; over his career he has been a Dixielander, a Monk sideman and his foremost interpreter (several tribute albums, including the very first), and an avant-garde visionary. This album highlights his chameleon stature: ten duets, made over a decade (1982-1994), with ten different partners. Lacy changes his tone, changes his approach, changes everything - depending on who he plays with and what they play. It's a tour de force, and we get more surprises from a man full of them.

The are live performances from Lacy's own collection; they literally span the globe. Sound quality varies wildly, depending on the venue and the tape machine (a portable, it seems, in some cases.) In some ways the sound adds atmosphere, a feeling that you are there. In the first case, "there" is Hiroshima; Lacy starts pensive, stating the mournful theme over mumbling drums. He walks high like an oboe, making some dog yelps. The drums gather steam, and Lacy makes like an old horn: Ah-oo-gah! Drums get closer; Lacy climbs higher. It is an airy thing, peaceful - and ominous. The angry squawks return, the drummer goes soft (while staying intense), and Lacy is again calm. Masahiko Togashi directs the moods, and Lacy drives them home. A memorable partnership - and there are more to come.
[…]

Some of the partners are famous; many are not. They all have different ways of reacting to Lacy, and most result in fine music. It's a fascinating display of personal skill and instant teamwork, and it's worth a listen.

Rating: *** 3/4. Deduct a star if you don't get into free improvisation; deduct half a star if you're a stickler over sound quality. If you like Steve Lacy, this is probably a must. Recommended are the tracks with Potts, Waldron, Rudd, Few, Lewis, Gumpert, and Ali.

John Barrett Jr. (All about Jazz, 04/1999) whole article

Jazzosphère

Originalité de cet enregistrement, c'est pour accompagner la Revue italienne Musica Jazz, qu'il a été commandé à Steve Lacy. C'est un joli présent que le saxophoniste soprano nous offre puisqu'il nous livre quelques-uns de ses meilleurs morceaux joués en duo. Steve Lacy affectionne tout particulièrement l'exercice du duo qu'il assimile volontiers à un tango (voir son interview).

 Parmi les duos marquants, signalons, tout d'abord, celui avec Irene Aebi, sa compagne. Steve Lacy aime mêler écriture, paroles et musique ; c'est pour lui un moyen de faire vivre dans notre mémoire des moments qui, sinon, seraient oubliés, définitivement perdus. La voix d'Irene rencontre le langage du sax pour produire une pièce désormais gravée dans nos esprits. Steve Lacy a également choisi un duo avec Mal Waldron, son fidèle complice, avec qui il expérimente cet exercice depuis 20 ans.

L'impression générale laissée par cet album c'est beaucoup de plaisir et d'enthousiasme. Les duos sont uniques, particuliers. Un grand moment.

S. Moig (Jazzosphère 5, 06/1998)

Libération

Steve Lacy a beau être un stakhanoviste de l'enregistrement - et ce depuis de nombreuses années -, quand on examine attentivement sa discographie impressionnante, on n'y relève quasiment aucun déchet.

Nouvelle pierre à l'édifice, cette compilation de dix duos recouvrant la période 1982 - 1994. Une compilation singulière, parce que de haute qualité, et, surtout, constituée de plages inédites, choisies personnellement par l'intéressé.

Serge Loupien (Libération, 4-5/10/97)