Steve Lacy Solo:Live at Unity Temple |
|
Recorded in 1997 |
Ind. | Title | Composer | Dur. | |
---|---|---|---|---|
Monk Medley: | ||||
1/ | Shuffle Boil | Thelonious Monk | 18:38 | |
Thelonious | ||||
Evidence | ||||
Pannonica | ||||
Misterioso | ||||
Skippy | ||||
2/ | The Crust | Steve Lacy | 4:23 | |
3/ | Art | 6:24 | ||
4/ | Revenue | 4:54 | ||
5/ | Absence | 5:17 | ||
6/ | Deadline | 4:34 |
Recorded live on November 6, 1997 as part of the Creative and Improvised Music at Unity Temple series produced by Scott Black. Engineer: Ken Christianson, Pro Musica, Chicago.
Mastered at Airwave Recordings Studios, Chicago. (U.S.A.). Engineer: John McCortney.
Cover photo: X.
The quasi-simultaneous publication of both these solo-albums(Sands and Live at Unity Temple) by Steve Lacy accounts for two particular traits of the sopranist's work: its publishing canon on the one hand and a more aesthetic and poetic perspective on the other hand.
And so, with the publication of one solo-recording each year, we may notice a rather strong tendency confirmed by a minute inventory: these albums, most of them "live", are like so many postcards all testifying to some meaningful micro-evolutions and offering a rather identical set of themes to work on ( the well-known "polishing" of Monk and Lacy). It is the case with Live at Unity Temple which presents us with a cycle of six consecutive themes by Monk and five previously released pieces by Lacy (among which the recent "Absence" based upon a text by Raworth that Steve declaims). That structure can also be tound in previous years solo-albums such as Blues for Aida (95, Egg Farm) or 5 X Monk, 5 X Lacy (94, Silkheart).
The originality of the recording lies in the mise en abîme of an architectural metaphor: the ordered verticalities of Monk answer to the pillar-like rhythm of Lacy's work temple, so rich in sound and structured around so many scaffoldings, each composition being in itself a temple. In that respect, the piece entitled The Crust is significant: the repetition of a motif, modified only by a slide of the stress gives rhythm to the space with a slight asymetry. Didn't the word "templum" originally designate the portion of sky where the augur read the omen?
[...]
English translation: Anne Duchene
Guillaume Tarche (Originally published in French in Improjazz)
La parution quasi simultanée de ces solos (Sands et Live at Unity Temple) de Steve Lacy illustre deux traits caractéristiques de l'uvre du sopraniste : d'une part dans une perspective discographique, d'autre part sur le plan proprement esthétique-poétique.
Ainsi peut-on observer, au rythme de sortie d'un enregistrement en solitaire chaque année, une tendance assez nette que le recensement confirme: souvent réalisés en public, ces disques, comme des cartes postales significatives de micro évolutions, offrent un matériel thématique presque identique (le fameux "polissage" monkien-lacyen). C'est le cas du Live at Unity Temple, qui présente un cycle de six thèmes de Monk enchaînés et cinq pièces déjà connues de Lacy (dont le récent "Absence", fondé sur un texte de Raworth que Steve déclame ici), structure que l'on retrouve dans les disques solo-live des dernières années: Blues for Aida (95, Egg Farm) ou 5 X Monk, 5 X Lacy (94, Silkheart).
L'originalité de cet enregistrement réside dans la mise en abîme de la métaphore architecturale: ainsi les verticalités ordonnées de Monk répondent-elles au rythme des piliers de ce temple à la riche acoustique et aux échafaudages structurés des compositions de Lacy, "petits temples" en eux-mêmes. (A cet égard, le morceau intitulé The Crust est significatif: la répétition d'un motif, que seul un déplacement d'accent modifie, rythme l'espace avec une légère asymétrie.) L'étymologique "templum" ne désignant-il pas le champ délimité dans le ciel par l'augure pour y lire et recueillir les présages ?
[...]