Spirit Of Mingus

Steve Lacy / Eric Watson:

Spirit Of Mingus

I love Mingus, unforgettable giant.

(Steve Lacy - liner notes)

Recorded in 1991

Steve Lacy soprano saxophone Eric Watson piano

Ind. Title Composer Dur.
1/ Peggy's Blue Skylight Charles Mingus 6:47
2/ Self Portrait In Three Colors 8:48
3/ Nostalgia In Times Square 5:25
4/ I X Love 7:53
5/ Reincarnation Of A Lovebird 9:12
6/ Pithycanthropus Erectus 6:41
7/ Free Cell, Block F... 7:03
8/ Goodbye Pork Pie Hat 5:23
9/ Remember Rockfeller At Attica 6:18

Download free samples at emusic.com (realaudio & mp3)

Recorded live on December 5, 6, and 7, 1991, at the Passage du Nord-Ouest, Paris, France. Engineer: Fabrice Postel.
Mastered at Studio Parélies, Paris by Anne-Marie Terrazzoni.

Producer: Jean-Paul Rodrigue, JPR Productions.

Cover photography: X. Cover art: Kayen/Stanzo.

Liner Notes

I studied Mingus' music live, in New York late 50's and early 60's. In those days, gigs could last 2-6 weeks or longer. One could follow the course of the music, every night, growing and becoming itself, over a long period of time. This is what I lived for, and still do, thanks to Charlie Mingus, and all the other great musicians I was able to see and hear, back then.

In Mingus' bands, the nightly changes, and dramatic re-arrangements, were always fascinating, as the leader was constantly pushing and provoking his soloists/sidemen (and the public, and the club owners) beyond conventional limits. Spontaneous combustion was the happy result, or, sometimes, disaster, or both...

I told Charlie how much I loved his Reincarnation of a Lovebird. Charles Mc Pherson taught me the piece, in the kitchen of the club, during the break. Mingus heard me, and dared me to play it with the band, the next set. I did it well, and he told me to come to his big band rehearsal the next day. When I arrived, he was embarassed: there were no parts for soprano sax. He would have had to re-write the whole book. I knew it!

I love Mingus, unforgettable giant.

***

J'ai étudié la musique de Mingus, live à New York, à la fin des années cinquante et au début des années soixante. À cette époque, les engagements pouvaient durer de deux à six semaines ou même plus longtemps. On pouvait suivre l'évolution de la musique chaque soir, mûrissant et devenant davantage elle-même sur une longue période de temps. C'est pour cela que je vivais, et que je vis encore, grâce à Charlie Mingus et à tous les autres grands musiciens qu'il m'était alors donné de voir et d'écouter.

Au sein des orchestres de Mingus, c'était toujours fascinant de vivre les changements quotidiens et les réarrangements spectaculaires avec un leader poussant et provoquant sans cesse ses solistes/accompagnateurs (ainsi que le public et les patrons de clubs) pour transgresser les limites conventionnelles. Il en résultait un embrasement spontané, ou, parfois, le désastre, ou les deux à la fois...

'ai dit un jour à Charlie combien j'aimais son Reincarnation of a Lovebird. Charles McPherson m'initia à ce thème dans la cuisine du club, pendant la pause. Mingus m'écouta et me mit au défi de le jouer avec l'orchestre au cours du set suivant. Je m'en sortis bien, et il me demanda de participer le lendemain, à la répétition de son grand orchestre. À mon arrivée, il était gêné : il n'y avait pas de partition pour saxophone soprano. Il lui aurait fallu reprendre l'ensemble des morceaux, j'en suis sûr !

J'aime Mingus, ce géant inoubliable.

Steve Lacy (excerpt from liner notes - Feb. 92)