Borobudur Suite

André Jaume / Sapto Raharjo:

Borobudur Suite
Jazz & Gamelan Music

Gamelan music can only be compared to two things: moonlight and untamed water. It has all the purity and mystery of moonlight, and is forever changing, just like untamed water.

(Claude Debussy)

Recorded in 1995

André Jaume soprano & tenor saxophones, clarinet, flute

Gamelan: Sapto Raharjo, Setyaji Dewanto, Gatot Djuwito, Poernomo Nugroho, Sonny Suprapto bonang, kenong, saron, gender, celempung, kendang, rebab, siter peking, kempul, gong, gambang, slenthem

Ind. Title Composer Dur.
1/ Pluie sur Gumuk (to Jimmy Giuffre) André Jaume 3:50
2/ Krakal 6:40
3/ Ratu Boko Mambo 5:24
4/ Blues for Aïda (to Steve Lacy) Steve Lacy 4:59
5/ Le Marché aux Oiseaux (to Hélène Billy) André Jaume 5:21
6/ Malioboro 5:06
7/ Yogya Nova (to Sidney Bechet) 5:05
8/ Rouge Franc 4:28
9/ Borobudur Suite:
9.1/ Brumes / Halimun 7:18
9.2/ Frises / Fris 5:35
9.3/ La Ronde des Stupas / Lingkaran Stupa 7:10
9.4/ Univers sans Visage / Arupa-Dhatu 5:29

Recorded on February 23, 24 and 27, 1995 at Studio Misty - Yogyakarta. Engineer: Rofi'il Honi Izam.
Mixed by Iriandi. Edited at Radio-France Vaucluse by Patrick Gibault.

Producers: Centres Culturels Français de Bandung, Jakarta, Surabaya, Yogyakarta, Alliance Française de Balikpapan, Ambassa de France à Jakarta, Robert Bonaccorsi et André Jaume pour CELP.

Executive producer: Alain Billy, directeur du Centre Culturel français à Yogyakarta.

Cover painting: Jean-Pierre Giacobazzi.

Liner Notes

"La musique du Gamelan n'est comparable qu'à deux choses : la lueur de la lune et l'eau vagabonde. Elle est pure et mystérieuse comme la lueur de la lune et toujours changeante comme l'eau vagabonde." (Claude Debussy)

J'ai pris un plaisir énorme à m'impliquer dans cette musique. Les musiciens indonésiens jouent à tour de rôle de ces instruments différents, si bien qu'il est impossible de dire qui utilise quoi. C'est là une véritable musique de groupe.


"Gamelan music can only be compared to two things: moonlight and untamed water. It has all the purity and mystery of moonlight, and is forever changing, just like untamed water." (Claude Debussy)

It was a real pleasure for me to take part in this music. The Indonesian musicians take it in turns to play the different instruments of the Gamelan, in such a way that it's impossible to tell who's using what. And that's what I'd call a real group music.

André Jaume (excerpt from liner notes)